Czytam z klasą
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa
w roku szkolnym 2024/2025
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas trzecich wezmą udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym wspierającym rozwój czytelnictwa „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” edycja VI „ŚWIAT PEŁEN EMOCJI”. Uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Szósta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2024/2025, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami i współodczuwania.
Po przeczytaniu książek dzieci będą zastanawiały się, jakie emocje towarzyszyły bohaterom lektur i kiedy podobne emocje towarzyszą uczniom.
Oprócz kreatywnych działań związanych z czytanym tekstem, zadaniem dzieci będzie zrealizowanie ZADAŃ EMOCJONALNYCH do trzech modułów:
Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r.
RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE
II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r.
SMUTEK I ZŁOŚĆ
III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r.
STRACH I ODWAGA
Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych, wybranych przez uczniów, spośród propozycji zamieszczonych w Regulaminie projektu. Dzieci rozwiną kompetencje szeroko wykraczające poza ramy podstawy programowej.
Cele ogólne:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,
- kształtowaniu u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,
- integracja zespołu klasowego.
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
międzynarodowy projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa
w roku szkolnym 2022/2023
Czwarta edycja projektu opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Polega ona na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, o których będzie mowa w czytanym tekście, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji.
Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych.
Cele ogólne:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r.
PODRÓŻE PO POLSCE
II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r.
PODRÓŻE PO EUROPIE
III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r.
PODRÓŻE PO ŚWIECIE
MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych, świetlic
i bibliotek szkolnych, a także ośrodków szkolno-wychowawczych
z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych.
Trzecia edycja projektu polega na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących. Ponadto projekt ma na celu wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie.
Cele Projektu:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
- wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ od 01.10.2021r. do 31.12.2021r.
PODRÓŻE MAŁE I DUŻE
II MODUŁ od 01.01.2021r. do 31.03.2022r.
NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY
III MODUŁ od 01.04.2022r. do 31.05.2022r.
NA RATUNEK
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU
„CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI”
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA.
Chcąc zainspirować dzieci do czytania, wprowadziliśmy w naszej szkole przedsięwzięcie promujące czytelnictwo wśród uczniów.
W roku szkolnym 2021/2022 zrealizowaliśmy ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”. Była to trzecia edycja tego projektu. Wzięła w niej udział klasa 2c. Zajęcia odbywały się w czytelni szkolnej.
Projekt miał na celu rozwijanie aktywności czytelniczej, wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, rozwijanie umiejętności plastycznych, technicznych, informatycznych i polonistycznych.
Projekt zakładał realizację poszczególnych modułów, w każdym z nich uczniowie poznali interesująca lekturę. Po przeczytaniu lektury uczniowie wykonywali różnego rodzaju zadania niezbędne do zaliczenia danego modułu.
Lektury były czytane przez nauczyciela, a także przez zaproszonych gości. Po zrealizowaniu każdego modułu nauczyciel umieszczał na stronie projektu sprawozdanie i otrzymywał potwierdzenie realizacji danego modułu. Realizację każdego modułu rozpoczynaliśmy głośnym czytaniem książki. Wybrane lektury to „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego, „Dzieci Pana Astronoma” Wandy Chotomskiej i „Jak Wojtek został strażakiem” Czesława Janczarskiego. Następnie uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju pracach plastyczno-technicznych. Uzupełniali strony związane z przeczytaną lekturą w swoich lekturnikach zgodnie z zamieszczonymi poleceniami, rysowali komiksy przedstawiające treść przeczytanej lektury, projektowali i wykonywali zakładki do książek oraz rozwiązywali inne zadania związane z danym tematem.
Uczniowie poznali wirtualne „miasto zawodów”, które wzbudziło ciekawość i chęć odkrywania coraz to nowych zawodów. Szczegółowo przyjrzeliśmy się profesji „dyrektor szkoły” z uwagi na to, iż Pani Dyrektor osobiście czytała dzieciom „Afrykę Kazika”.
Zadania, które wykonywały dzieci podczas realizacji projektu rozwijały zdolności plastyczne wyobraźnię i ich inwencję twórczą. Zapewne przyczyniły się także do integracji zespołu klasowego i udoskonaliły umiejętność współpracy w grupie. Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy w nagrodę za ukończenie pracy nad projektem. Realizacja projektu przysporzyła wiele emocji i dobrej zabawy.
Certyfikat [zobacz]
koordynator: p. Anna Kita