Zasady monitorowania i oceniania uczniów w okresie kształcenia na odległość

Zasady monitorowania pracy i oceniania osiągnięć uczniów  w okresie kształcenia na odległość
w Szkole Podstawowej nr 66im. Marii Skłodowskiej–Curie w Poznaniu
w roku szkolnym 2019/2020


Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz 410, z późn. zm).

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 (Dz.U.poz. 493, z późn. zm).

 §1

Wstęp

  1. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz związanej z tym organizacji zadań szkoły
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, ocenianie bieżące pracy ucznia dokonywane jest w oparciu o przekazywane mu i realizowane przez niego zadania w trybie zdalnym.

§2

Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności

  1. Ocena pracy ucznia dokonywana jest za pomocą oceniania bieżącego na podstawie realizowanych w trakcie nauczania zadań.
  2. Dopuszcza się prawo przeprowadzania sprawdzianów i testów z wykorzystaniem technologii komunikacyjno-informacyjnych.
  3. W przypadku, gdy uczeń nie ma dostępu do sprzętu umożliwiającego uczestniczenie w proponowanych przez szkołę lekcjach, których realizacja wiąże się z wykorzystaniem technologii komunikacyjno-informacyjnych, nauczyciel zobowiązany jest przygotować zakres zadań lub  materiały wynikające z realizacji danego tematu i poinformować rodzica/prawnego opiekuna o konieczności ich realizacji, natomiast rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest dostarczyć do placówki, wykonane przez ucznia zadania.
  4. Nauczyciel określa rodzaj zadania (obowiązkowe/dodatkowe) oraz wyznacza termin jego wykonania.
  5. Informacja o terminie oraz zakresie zleconego zadania obowiązkowego musi zostać wpisana
    w zakładce „zadanie domowe” dziennika elektronicznego Librus.
  6. Uczeń, w celu uzupełniania treści i wiadomości, ma prawo kontaktować się z nauczycielem danego przedmiotu w czasie zajęć dydaktycznych, za pośrednictwem dostępnych platform lub modułu Wiadomości Librus (klasy 1-8).
  7. Wszystkie prace nadesłane do nauczycieli poszczególnych przedmiotów są archiwizowane przez nauczycieli do końca roku szkolnego tzn. do 31.08.2020 r.

§3

Ocenianie postępów w nauce

  1. Ocenianie bieżące polega na sprawdzaniu poziomu opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, przy zastosowaniu zdalnych technik komunikacji.
  2. Nauczyciele w pracy z uczniami mają obowiązek uwzględniać zapisy zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP.
  3. Uczeń ma obowiązek wykonać każdą pracę i oddać zadanie wyznaczone przez nauczyciela. Niewywiązywanie się ze wskazanych wyżej obowiązków jest oceniane z zapisami zawartymi
    w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.
  4. Ze względu na złożoną sytuację związaną z COVID-19 Rodzic i uczeń ma prawo prosić
    o wydłużenie terminu obowiązku wykonania pracy w przypadku choroby, problemów technicznych, bądź innych zaistniałych sytuacji. O fakcie tym powiadomieni zostają Wychowawca i nauczyciel przedmiotu.
  5. Nauczyciel ma obowiązek monitorowania systematyczności pracy uczniów. W razie stwierdzenia jej braku powiadamia Rodziców poprzez dziennik elektroniczny.

 §4

Ocenianie zachowania

  1. W przypadku nauczania na odległość ocenie zachowania podlegają: systematyczność i sumienność wywiązywania się z obowiązku szkolnego, uczciwość w wykonywaniu zadań obowiązkowych i dodatkowych, umiejętność kulturalnego komunikowania się online z zachowaniem netykiety oraz aktywność na zajęciach. Na szczególne wyróżnienie będą zasługiwały postawy koleżeństwa, wsparcia oraz życzliwości okazywane uczniom, którzy napotykają na problemy.
  2. W czasie edukacji zdalnej uczeń ma prawo być nagradzany i karany zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
  3. Roczna ocena zachowania wystawiana jest zgodnie z kryteriami zawartymi w Statucie. 

§5

Klasyfikowanie i promowanie uczniów

  1. Klasyfikowanie i promowanie uczniów, odbywa się na zasadach zgodnie z Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania.
  2. O zagrożeniach oceną niedostateczną, oceną naganną zachowania, ocenach przewidywanych nauczyciele i wychowawcy informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie zgodnie z kalendarium roku szkolnego poprzez dziennik elektroniczny.
  3. Ocena roczna z poszczególnych przedmiotów oraz zachowania wystawiana jest na podstawie ocen uzyskanych w roku szkolnym 2019/2020 przy uwzględnieniu ocen uzyskanych w okresie kształcenia na odległość.
  4. Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego określone zostały w Statucie Szkoły, z zastrzeżeniem możliwości dostosowania trybu przeprowadzenia odpowiedniego egzaminu do aktualnej sytuacji prawnej, z uwzględnieniem wskazań ministra odpowiedniego do prawa oświatowego oraz ministra zdrowia.

§6

Zapisy końcowe

  1. Kwestie dotyczące oceniania uczniów, a nieujęte w Zasadach monitorowania i oceniania uczniów w czasie kształcenia na odległość znajdują się w Statucie Szkoły Podstawowej nr 66 w Poznaniu.
  2. Wobec kwestii nieujętych w Zasadach Monitorowania I Oceniania Uczniów w czasie kształcenia na odległość zastosowanie mają akty prawne z zakresu RODO, komunikacji w przestrzeni publicznej, praw autorskich oraz z zakresu prawa oświatowego.
  3. Zasady monitorowania i oceniania uczniów w czasie kształcenia na odległość wchodzą w życie decyzją Rady Pedagogicznej z dniem 27.04.2020 r.