II edycja SZKOLNEJ LIGI ORTOGRAFICZNEJ

W kolejnym tygodniu rozpoczynają się zmagania w ramach drugiej edycji SZKOLNEJ LIGI ORTOGRAFICZNEJ o miano NAJSKUTECZNIEJSZYCH POGROMCÓW BŁĘDÓW roku szkolnego 2021/2022. Wszystkie klasy z naszej szkoły podzielone na cztery poziomy ponownie będą mierzyć się z zadaniami sprawdzającymi znajomość zasad ortograficznych w kilku etapach. Jak będzie wyglądać rywalizacja? Z jakiego zakresu materiału będzie pierwsze zadanie? KONIECZNIE PRZECZYTAJ TO OGŁOSZENIE DO KOŃCA!

HARMONOGRAM
(Uwaga! Wasza nauczycielka j. polskiego poinformuje Was, którego dnia konkretnie będziecie wykonywali zadanie konkursowe. Terminy mogą ulec zmianie)

POZIOM I – klasy IV (nauczyciel odpowiedzialny – tworzący i sprawdzający zadania: p. Justyna Bryske) – zakres tematyczny pojawi się w poniedziałek).
• 18-25 października;
• 22-27 listopada;
• 3-10 stycznia;
• 1-8 marca;
• 5-12 kwietnia;
• 9-16 maja – zadanie mistrzowskie – wszystkie zasady ortograficzne.

POZIOM II – klasy V-VI (nauczyciel odpowiedzialny – tworzący i sprawdzający zadania: p. Marta Bukowska)
• 18-25 października – pisownia „ó” i ”u”;
• 22-27 listopada – pisownia „rz” i „ż”;
• 3-10 stycznia – pisownia „ch” i „h”;
• 1-8 marca – pisownia partykuły „nie” z różnymi częściami mowy;
• 5-12 kwietnia – pisownia wielką i małą literą;
• 9-16 maja– zadanie mistrzowskie – wszystkie zasady ortograficzne.

POZIOM III – klasy VII (nauczyciel odpowiedzialny – tworzący i sprawdzający zadania: p. Anna Szymańska)
• 18-25 października – pisownia „ó” i ”u”, „rz” i „ż”,„ch” i „h”;
• 22-27 listopada – pisownia zakończeń -i, -ii, -ji;
• 3-10 stycznia – pisownia partykuły „nie” z różnymi częściami mowy;
• 1-8 marca – pisownia skrótów i skrótowców;
• 5-12 kwietnia – pisownia wielką i małą literą;
• 9-16 maja – zadanie mistrzowskie – wszystkie zasady ortograficzne.

POZIOM IV – klasy VIII (nauczyciel odpowiedzialny – tworzący i sprawdzający zadania: p. Aneta Wawrzyniak)
• 18-25 października – pisownia „ó” i ”u”, „rz” i „ż”,„ch” i „h”;
• 22-27 listopada – pisownia zakończeń -i, -ii, -ji;
• 3-10 stycznia – pisownia skrótów i skrótowców;
• 1-8 marca – pisownia partykuły „nie” z różnymi częściami mowy;
• 5-12 kwietnia – pisownia wielką i małą literą;
• 9-16 maja – zadanie mistrzowskie – wszystkie zasady ortograficzne.

PRZEBIEG KONKURSU, CZYLI ZASADY:

  1. Konkurs składa się z sześciu etapów – trzech w pierwszym półroczu i trzech w drugim półroczu. Ostatnie, szóste zadanie będzie jednocześnie finałem konkursu (tylko w przypadku całorocznej edukacji stacjonarnej).
  2. Każde zadanie będzie dotyczyło jednej zasady ortograficznej, którą ustala nauczyciel odpowiedzialny za dany poziom.
  3. Za wykonane bezbłędnie zadanie można zdobyć ustaloną na danym etapie przez nauczyciela maksymalną liczbę punktów i od tej liczby odejmuje się punkty za popełnione błędy. Wszystkie zadania będą oceniane punktowo – za popełnione błędy będą odejmowane punkty: za podstawowe błędy ortograficzne (dotyczące reguły sprawdzanej w danym zadaniu) -1 pkt, za pozostałe -0,5 pkt, za interpunkcyjne – 0,25 pkt. Szóste zadanie (finałowe) będzie najwyżej punktowane. Za każde bezbłędnie wykonane zadanie w finale do sumy punktów klasy dopisywany będzie dodatkowy punkt.
  4. Wyniki sumowane będą indywidualnie oraz zespołowo – tutaj zliczane są punkty zdobyte na danym etapie przez uczniów danej klasy i dzielone przez liczbę uczestników etapu z danego zespołu klasowego. Obliczona w ten sposób średnia będzie stanowiła liczbę punktów zdobytych przez klasę w danym zadaniu.
  5. W przypadku zauważenia niesamodzielnej pracy ucznia uczestnik ten otrzyma za dany etap turnieju 0 pkt.
  6. Wyniki zespołów (klas) będą zamieszczane sukcesywnie na tablicy ogłoszeń (Librus); wyniki indywidualne będą przedstawiać klasom nauczyciele j. polskiego. Nauczyciele uczący w danej klasie mogą oceniać rezultaty poszczególnych etapów.
  7. Rozwiązanie konkursu nastąpi w czerwcu bieżącego roku szkolnego.
  8. Na klasę, która najlepiej poradzi sobie w walce z błędami (zdobędzie najwięcej punktów), czekać będzie NAGRODA W POSTACI KUPONÓW do wykorzystania na lekcjach j. polskiego dla klas IV-VII, (1. Anulowanie niezapowiedzianej kartkówki, 2. Anulowanie zadania domowego, 3. Podwyższenie oceny o jeden stopień całej klasie za dyktando lub inny sprawdzian/kartkówkę ortograficzną, 4. Luźna lekcja), ósmą nagrodzimy w inny sposób. Najskuteczniejsi pogromcy błędów z każdego poziomu indywidualnie otrzymają NAGRODY KSIĄŻKOWE I OCENY CELUJĄCE (wagi 5) z j. polskiego.

O formie zadania i sposobie realizacji dowiecie się od swojej nauczycielki j. polskiego.
Powodzenia w walce o miano Najskuteczniejszych Pogromców Błędów roku szkolnego 2021/2022!

Wasze Polonistki